Konfiguracja poczty

W dniu 25 września 2014 planowane jest przejście na nowy serwer pocztowy. Nowy serwer jest już zainstalowany i konfigurowany. Nazywa się mail.ibwpan.gda.pl. Jest on odpowiedzialny za odbieranie i wysyłanie poczty podobnie jak to robi mistral. Server mistral będzie jeszcze przez jakiś czas pracował ale po 24 września nowe listy już na niego nie będą przychodzić.

Nowy serwer pracuje pod zupełnie nowym oprogramowaniem. Oprogramowanie to nazywa się Kolab Groupware 3.3 i składa się a kilku modułów:

  1. poczta
  2. kontakty - w tym wspólne i osobiste
  3. kalendarz - w tym wspólny i osobisty
  4. zadania
  5. notatki
  6. pliki

Cały Kolab oparty jest na centralnym uwierzytelnianiu LDAP i dlatego przeniesienie kont pocztowych z mistrala nie jest możliwe. Konta pocztowe muszą zostać założone na nowo. Stare listy zostaną przeniesione specjalnym programem o nazwie imapsync w drugim etapie migracji. Ze względu na ilość poczty i przepustowość obu serwerów ten proces może potrwać 2-3 dni.

Konfigurując nowe konto w Thunderbirdzie lub Outlooku trzeba będzie podać nowe parametry:

Server IMAP: mail.ibwpan.gda.pl
Szyfrowanie IMAP: SSL/TLS
Port IMAP: 993
Uwierzytelniania IMAP: Normalne hasło
Server SMTP: mail.ibwpan.gda.pl
Szyfrowanie SMTP: STARTTLS
Port SMTP: 587
Uwierzytelniania SMTP: Normalne hasło
Użytkownik: otrzymane od administratora
Hasło: otrzymane od administratora

Jednak pełne walory oprogramowania Kolab Groupware można docenić korzystając z przeglądarkowej wersji poczty. Poprzednią wysłużoną "Wiewiórkę" zastąpił nowoczesny Roundcube Webmail. Po zalogowaniu się do Roundcube Webmail pod adresem:

http://mail.ibwpan.gda.pl/roundcubemail

można skorzystać ze wszystkich modułów dostępnych w Kolab Groupware.

Do starego serwera poczty można się wciąż jeszcze zalogować pod adresem:

https://www.ibwpan.gda.pl/mail/src/login.php

jednak wysyłanie poczty ze starego serwera jest zablokowane.

Na tym samym serwerze zostało zainstalowane również oprogramowanie ownClound, którego zadaniem jest wygodne współdzielenie plików. ownCloud ma zastąpić dysk common. Główną zaletą ownCloud jest dostępność poza Instytutem oraz możliwość samodzielnego udostępniania plików innym użytkownikom ownCloud a nawet anonimowym użytkownikom Internetu. Głównym powodem zainstalowania Chmury, jest odciążenie serwer pocztowego aby nie był on wykorzystywany do przesyłania dokumentów między pracownikami Instytutu. Chmura ownCloud jest dostępna pod adresem:

http://mail.ibwpan.gda.pl/owncloud

trwają prace nad integracją ownCloud z centralnym serwerm LDAP, żeby nie trzeba było zakładać dwóch kont - na poczcie i w chmurze

Certyfikaty serwerów

Ponieważ IBW nie wykupił jeszcze certyfikatów na serwer poczty elektronicznej i serwer stron WWW dlatego zostały one wystawione przez niezaufane Biuro Certyfikacyjne stworzenie przez p. Michała Wilde. Certyfikat tego biura nie jest honorowany przez żaden system operacyjny dlatego w trakcie instalowania trzeba go umieścić w “Zaufanych głównych urzędach certyfikacji”. Aby to zrobić, należy po o kliknięciu w “Instaluj certyfikat”, wskazać, że certyfikat nie ma być instalowany w magazynie domyślnym:

poczym należy wybrać magazyn z dostępnej listy

Tak zaimportowany certyfikat będzie ważny w Internet Explorerze, Chromie, Outlooku i w Web Mail.

Przeglądarka Firefox i program pocztowy Thunderbird mają swoje niezależne magazyny certyfikatów. Dodane certyfikatu w Firefox-ie jest bardzo proste. Po kliknięciu w Firefox-ie na link do certyfikatu biura, pojawi się okienko, w którym trzeba zaznaczyć, że certyfikat jest zaufany.

W przypadku Thunderbirda jest to nieco bardziej skomplikowane. Trzeba wejść w Opcje, klinąć zakładkę Zaawansowane w niej w zakładkę Certyfikaty. W zakładkce Certyfikaty jest przycisk Pokaż Certyfikaty, w który należy klinąć. W oknie, które się ukaże należy kliknąć w Urzędy Certyfikacyjne.

Pod listą urzędów znajduje się przycisk Importuj. Jako nazwę pliku można podać plik wcześniej ściągnięego certyfikatu albo można podać adres URL certyfikatu http://www.miwil.com.pl/miwilca.crt. Na ekranie ukaże się identyczne okno importu certyfikatu jak w Firefox-ie. Wystarczy zaakceptować wszystkie trzy punktu i kliknąć w OK.

Certyfikat Biura jest ważny do 10 marca 2020.